CATEGORIEEN
- Auto en motor (20)
- Bedrijven (20)
- Communicatie (9)
- Computer (6)
- Erotiek (21)
- Financieel (22)
- Games (11)
- Gezondheid (51)
- Internet (37)
- Overige (28)
- Reizen (26)
- Schoonheid (7)
- Sport en hobby (13)
- Telecom (13)
- Televisie (2)
- Webmasters (13)
- Webshops (67)
- Woning (33)
- Zakelijk (18)
DE NIEUWSTE ARTIKELEN
ONZE PARTNERS
Voiceovers maken AV's compleet
Een "AV" is de vakterm voor een audio-visuele productie. Hierbij moet je denken aan alle media-uitingen die gebruik maken van beeld en geluid. Commercials op radio en televisie vallen onder AV's, maar ook televisieprogramma's, bedrijfspresentaties, DVD's met instructieprogramma's, website commercials, documentaires, corporate films en ga zo maar door. De hele dag word je als consument doorlopend geconfronteerd met audio-visuele producties, al zullen in het dagelijks leven slechts weinig mensen het zo noemen. Je hebt het eerder over een "radio spotje" of een "tv commercial" of "de video van een bedrijf".
Stemmen en voiceovers
De twee basiselementen van een AV zijn dus beeld en geluid. Niet iedereen realiseert zich hoe belangrijk de rol van het geluid is. Het komt vooral bij commerciële uitingen vaak voor dat gebruik wordt gemaakt van voiceovers, stemmen die extra informatie geven bij wat er in beeld wordt getoond.
De keuze van de voiceover moet niet worden onderschat. Bij RTV commercials moet de "reclamestem" perfect aansluiten bij het product of de dienst die wordt aangeprezen of verkocht. Een auto verkoop je niet door voor een voiceover te kiezen die klinkt als zwerver en een testimonial commercial voor een product voor aanstaande moeders kun je beter laten inspreker door een vrouw en niet door een zware mannenstem. Als consument moet je een zeker vertrouwen kunnen hebben in de stem die je hoort, nog afgezien van het feit dat de stem niet mag irriteren. Als de stem (sommige mensen noemen het voice-over, anderen voiceover, zonder streepje, anderen zeggen spreker of inspreker of spreekstem) van de spot of presentatie een bepaald soort authoriteit uitstraalt, dan heb je het als producent van de uiting en als adverteerder goed gedaan. Je wilt namelijk graag dat de toekomstige klant iets van de voiceover aanneemt.
De tijd dat een adverteerder zelf iemand koos uit zijn eigen kennissenkring of familie om zijn of haar product of dienst aan te prijzen, ligt ver achter ons. Het maken van reclame en het kopen van zendtijd is daarvoor veel te kostbaar. Een beetje adverteerder realiseert zich dat een goede stem zijn commercial, of product video, of beurspresentatie kan maken of breken. Om die reden wordt er in de regel gezocht naar een professionele voiceover, iemand die niets anders doet dan zijn of haar stemgeluid lenen aan AV producties en die dus leeft van het inspreken voor anderen. In wezen is zo'n persoon dus een stemacteur, omdat hij of zijn een acteerprestatie levert. Het voordeel van het kiezen van een specialist is duidelijk: het klinkt gewoon beter en je boodschap wordt op de best mogelijke wijze overgebracht bij de kijker of luisteraar, oftewel de klant.
Een ervaren voiceover, wiens stem je vast en zeker kent zonder te weten hoe hij heet, is Jos Bergenhenegouwen. Op zijn website Voiceover.nu vertelt hij meer over het vak van voiceover en legt hij uit wat je zou kunnen doen om zelf "stem" te worden.
Reacties op dit artikel
