Foliumzuur

 
Gepost op 26-03-2013 Door AniaS Bekeken 366 keer

Foliumzuur is B-vitamine dat elke cel in je lichaam nodig heeft voor een normale groei en ontwikkeling. Als vrouw in de vruchtbare leeftijd dien je 400 microgram foliumzuur iedere dag voor en tijdens de vroege zwangerschap te nemen. Dit kan bijdragen tot het verminderen van een risico op aangeboren afwijkingen bij de baby. De afwijkingen zijn onder de andere: open ruggetje ofwel neurale buis defecten (NBD). De neurale buis is het deel dat zich ontwikkelend bij de baby in de hersenen en het ruggenmerg. Een Open ruggetje kan gebeuren wanneer de neurale buis niet helemaal dicht is.

Elk jaar worden ongeveer 3.000 zwangerschappen beÔnvloed door open ruggetje in de Verenigde Staten. Als alle vrouwen 400 microgram foliumzuur iedere dag nemen, voordat je zwanger en tijdens de vroege zwangerschap, kan het bijdragen tot het verminderen van het aantal zwangerschappen beÔnvloed met open ruggetje tot 70 procent. Sommige studies tonen aan dat foliumzuur ook bij het voorkomen van†hartafwijking†kan helpen. Tevens bij babyís met aangeboren afwijkingen in de mond zoals gespleten lip en gehemelte.

Foliumzuur helpt voorkomen dat een baby een open ruggetje zal hebben. Het is echter alleen relevant als je vůůr de zwangerschap en tijdens de eerste paar weken van de zwangerschap foliumzuur slikt, vaak nog voordat een vrouw kan zelfs weten dat ze zwanger is. Omdat bijna de helft van alle zwangerschappen niet-geplande zijn, is het belangrijk dat alle vrouwen elke dag foliumzuur nemen.

Voor de Zwangerschap, neem een ​​multivitamine in die 400microgram foliumzuur bevat, het liefst het elke dag. De meeste multivitaminen hebben deze hoeveelheid foliumzuur, maar controleer het etiket om zeker te zijn.

Tijdens de zwangerschap, neem elke dag een ​​prenatale vitaminesdat 600 microgram foliumzuur in zich heeft. Uw zorgverzekeraar kan een prenatale vitamine voor je voorschrijven. U kunt ook prenatale vitamines zonder recept krijgen bij elke drogist.

De meeste vrouwen hebben geen behoefte aan meer dan 1.000 microgram foliumzuur per dag. Maar sommige vrouwen, die al een zwangerschap hebben gehad die beÔnvloed werd door open ruggetje, kan het nodig zijn meer. Praat met uw verloskundige of gynaecoloog om te controleren wat is de juiste hoeveelheid voor jou.

Kun je foliumzuur krijgen van voedsel?

Ja. Bloem, brood, ontbijtgranen en pasta hebben foliumzuur toegevoegd. Zoek \\\"versterkte\\\" of \\\"verrijkt\\\" op de verpakking om te weten of het product foliumzuur bevat. Zelfs als je een verrijkte of verrijkte voedingsmiddelen eet, moet u uw multivitaminen blijven innemen of prenatale vitamine met foliumzuur.

Je kunt ook foliumzuur van sommige groenten en fruit halen.

Voedingsmiddelen die een goede bron van foliumzuur zijn:

Bonen, zoals linzen, pinto bonen en zwarte bonen

Groene bladgroenten, zoals spinazie en Romeinse sla

Asperge

Broccoli

Pindaís (Maar niet opeten als u een pinda-allergie hebt)

Citrusvruchten, zoals sinaasappels en pompelmoes

Jus d\\\'orange (uit concentraat is het beste)


Reacties op dit artikel