De veranderende rol van Facebook

 
Gepost op 24-10-2013 Door bonque Bekeken 275 keer

Inleiding

Acht jaar geleden werd Facebook nog als werk afleidend beschouwd. Het werd vooral gezien als platform, uitsluitend gebruikt om in contact te komen met personen die alleen in je privéleven een rol van betekenis mogen/moeten spelen. 
In de afgelopen 5 tot 8 jaar kunnen we echter een enorme verandering zien met betrekking tot de rol van Facebook op de werkvloer. Mede door het exponentieel toegenomen aantal gebruikers. Facebook kan als communicatiemiddel zeer ver reiken. Je kan een persoon benaderen in zijn of haar ‘digitale woonkamer’.
We zien dat Facebook niet alleen maar werk afleidend hoeft te zijn. Zowel aan de kant van de bedrijfsvoering, als aan de kant van de werknemer, kan het gebruik van Facebook een positieve invloed hebben. In dit artikel zal ik niet zo zeer uiteenzetten hoe men deze kwesties beter kan implementeren. Ik zal meer op beschrijvend wijze ingaan op de veranderende rol van Facebook.

Facebook op de werkvloer? Hell yeah

Ten eerste kunnen we constateren dat Facebook een andere rol heeft gekregen op de werkvloer. Zowel vanuit het perspectief van de werknemer als de werkgever. 
Facebook is bijvoorbeeld een uitstekend middel geworden voor marketing. Denk o.a. aan de aankondiging van evenementen. Maar ook aan promotie van merken. Dat zijn marketing elementen die vanzelfsprekend zijn. En een beetje voor de hand liggen. 

Een andere ontwikkeling zien we met bedrijven die steeds meer invloedrijk worden. En dan beschouw ik invloedrijk even in algemene zin. Denk aan invloedrijk in de maatschappij, als invloedrijk door economische groei. Meer invloedrijk worden kan zowel vanuit financieel oogpunt, als vanuit sociaal oogpunt. 
Je ziet dat op Facebook, invloedrijke personen worden gevolgd. Een beetje het Twitter idee. Steeds meer zie je dat, naast personen, invloed bepalende bedrijven worden gevolgd. Bedrijven verkrijgen in sommige gevallen een steeds grotere groep volgers. 
De werking daarvan is zeer gunstig voor een bedrijf. Het is een teken dat een deel van de bevolking het bedrijf ‘accepteert’. 
Deze vorm van acceptatie heeft een psychologisch effect. Dit effect is iets dat al terug herleiden is tot de tijd van Rousseau. Rousseau stelde namelijk ooit eens, ten tijde van de Verlichting, dat we samenleven op basis van een ‘sociaal contract’. Dit contract wordt min of meer in stand gehouden doordat we elkaar accepteren. Wij accepteren bijvoorbeeld een overheid. Daarmee krijgt de overheid autoriteit. Dezelfde tendens kunnen we onderkennen in het bedrijfsleven. Bedrijven die sociaal worden geaccepteerd, hebben autoriteit. Daarmee creëren zij geloofwaardigheid en vooral vertrouwen. Voor een bedrijf is dit een must.

Wat je tevens vaker ziet terugkomen, is dat grote instanties hun klantenservice mede voeren op Facebook. Iemand stelt een vraag over een bepaald product, en die wordt dezelfde dag nog behandeld. Dit staat natuurlijk ontzettend goed voor een bedrijf. 
Er zijn situaties geweest waarbij klanten een actie zijn gestart via Facebook. Denk aan een klant die ontevreden is met zijn of haar product. Diegene maakt hier een melding van op Facebook, bijvoorbeeld hoe onbegrijpelijk iets wel niet is. Diegene verwerft volgers. Ook buiten zijn of haar vriendenkring. Dit heeft impact. En dit valt het betreffende bedrijf op. Onlangs is op basis daarvan een bedrijf gaan handelen. En heeft de persoon in kwestie een vergoeding aangeboden. Zo zie je, de impact van Facebook wordt groter. 

Wat betekent het gebruik van Facebook voor sollicitanten?

We kunnen ons afvragen wat de rol van Facebook is met betrekking tot het solliciteren en het reageren op vacatures. Ten eerste is het geen schande om je Facebook-pagina ‘netjes’ te houden. Facebook wordt groter, en daarmee ook de ‘onzin-pagina’s’. Handig is het, om niet te veel digitaal verbonden te zijn aan dergelijke pagina’s.
Het voorgaande is puur hoe ik er over denk. Aan de andere kant, kan je zeggen, wat maakt het uit wat voor pagina’s, foto’s en filmpjes ik ‘like’. Het definieert me niet als persoon. 
De foto’s die je zelf upload en vooral wat je van jezelf laat zien, daarin kun je natuurlijk wel selectief zijn. Vanzelfsprekend, is het niet handig om te veel foto’s, bijvoorbeeld foto’s waarop je laveloos in de camera lacht vanwege overmatig alcoholgebruik , up te loaden. Maar goed, deze aangelegenheden zijn wat privé aangelegenheden. Zij zijn zeker niet doorslaggevend voor het bestaan en de gang van je carrière. 

Wat je wel via Facebook goed in de gaten kunt houden, zijn ontwikkelingen omtrent een bedrijf. Leuke nieuwtjes en feitjes. Voor een sollicitatie is het zeer handig op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen van het bedrijf waar je gaat solliciteren. Facebook is een goed medium daarvoor. 
Verder zijn bedrijven geneigd leuke evenementen via Facebook te opperen. Denk aan business-courses, lezingen, borrels en ga zo maar door. Het marketing element zoals hiervoor al besproken.
Even 5 minuten per dag de Facebook pagina van je toekomstige werkgever bekijken kan zodoende geen kwaad. 

Ten slotte

Zo zie je enkele punten waarop Facebook een meer invloedrijke rol heeft gekregen in het zakelijk leven. Het zou mooi zijn als we nu met elkaar wat [font=Arial]tips en tricks kunnen bedenken om Facebook te integreren in de bedrijfsvoering.


Reacties op dit artikel