Uber: de toekomst van de taxi?

 
Gepost op 15-01-2015 Door John Benthem Bekeken 561 keer

In 2009 werd in San Francisco hetbedrijf Uber opgericht. Het idee van het bedrijf was even simpel als intelligent: Uber maakte een app voor taxiís. Met de Uber-app kun je zien welke taxiís zich bij jou in de buurt bevinden en je kunt ze direct reserveren. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk te betalen via de app. Het bedrijf heeft een geschatte waarde van ruim 17 miljard dollar en de service is beschikbaar in meer dan 200 steden over de hele wereld. In Nederland is de app al beschikbaar in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Een enorm succes zou je zeggen, maar Uber is niet onomstreden.

Vooral het onderdeel UberPop zorgtvoor controverse. Hier kunnen ook particulieren zich aanmelden, die daarvoor niet eens een licentie nodig hebben. Vaak zijn zij een stuk goedkoper dan gerenommeerde taxicentrales, waardoor die inkomsten mislopen. Oneerlijke concurrentie, zo vinden de grote spelers in de taxiwereld. En dat vond Brussel ook. In mei 2014 verbood het Europees Parlement de app in BelgiŽ, wat ook weer tot een hoop commotie leidde. Eurocommissaris Neelie Kroes was woedend: ďDit besluit gaat niet over het helpen of beschermen van passagiers, het gaat over het beschermen van een taxikartel!Ē Kroes ziet de voordelen van de app: de kans dat je wordt opgelicht is minimaal doordat de chauffeurs zijn aangesloten bij zoín groot bedrijf. Toch is Uber niet alleen verboden in BelgiŽ, maar ook in Duitsland, China en in verschillende Amerikaanse steden.

De politieke discussie daargelaten,is Uber een doorslaand succes. De makers zijn steenrijk en de consument is laaiend enthousiast. Een ritje met Uber is niet gewoon; het is een ervaring. In Amsterdam wordt alleen gewerkt met luxe wagens (Audi, Mercedes, BMW) als je een taxi bestelt via Uber Black. Je krijgt een drankje en je hebt de mogelijkheid je eigen muziek aan te zetten. Zonder uitzondering zijn de beoordelingen lovend: het lijkt een kwestie van tijd voordat de app zich verder uitbreidt in Nederland.


De vraag is wel wat dat betekent voorbestaande taxicentrales. [url=http://www.ijmuidentaxi.nl/][[/url]url=http://www.ijmuidentaxi.nl]Taxi\\\'s in IJmuiden[/url]†rijden nu nog dagelijks naar Amsterdam, maar dat kan zo maar eens verleden tijd zijn. Hetzelfde geldt voor andere nabijgelegen centrales, zoals bijvoorbeeld een Taxi Bloemendaal . Met een app als Uber enbijbehorende particulieren, zou de concurrentie wel eens te zwaar kunnen worden. De toch al onrustige taxibranche heeft niet veel meer nodig om tot ontploffing te komen. Het zal de consument niet veel uitmaken. Die wil van A naar B komen en kiest steeds vaker voor een ervaring van Uber. De toekomst van de taxi wordt bepaald door een app uit San Francisco.


Reacties op dit artikel