Transportfiets revival.

 
Gepost op 23-09-2014 Door FPO Bekeken 674 keer

[font=Arial","sans-serif]Transportfietsen je ziet ze tegenwoordig overal. Naast de bekende omafietsen is de transportfiets de laatste jaren aan een ware opmars begonnen. Niet dat de transporter helemaal weg was want hier en daar zag je ze nog wel. De transportfiets is herontdekt als het ware. Waren het vroeger de slager en bakker die er met grote manden gebruik van maakten om hun waren te bezorgen, nu zie je moeders met boodschappenmanden en schoolgaande kinderen met de schooltas op de voordrager. Zelfs kantoorpersoneel zie je er mee door het stadse cruisen,de aktetas stevig op de voordrager gebonden.

[font=Arial","sans-serif]De transportfiets, de benaming zegt het al, is een fiets die speciaal bedoeld is voor het transporteren van goederen en allerhande spullen. Al heel snel tijdens de ontwikkeling van de eerste fiets kwam men op het idee dat een fiets ook als transportmiddel van goederen zou kunnen fungeren. De transportfiets in de huidige vorm is aan het begin van de 20e eeuw ontstaan. Met de voordrager boven het voorwiel is het de uitvoering die het meest bekend is.
[font=Arial","sans-serif]Omdat vanaf de eerste ontwikkeling de fiets intensief alstransportmiddel door bakker en slager werd gebruikt was de kwaliteit van de materialen zwaarder dan die van de “gewone” fiets. Door het zwaardere werk waren de verschillende onderdelen zoals de spatborden, frame, trappers in zwaarder en sterker materiaal uitgevoerd.
[font=Arial","sans-serif]Het beeld van de rieten mand op de voordrager van detransportfiets is bij iedereen wel bekend. De grote bakkersmanden waarin veel volume en wat minder gewicht en de wat kleinere slagersmanden waarin het gewicht van de vleeswaren groter was.
[font=Arial","sans-serif]De oudere types transportfietsen die je tegenwoordig alleen in een museum nog tegenkomt waren de 3 frames, en de Long John. Bij de 3 frames liet men 3 framebuizen vanaf de balhoofdbuis schuin naar de zadelbuis lopen, hierdoor kon men makkelijker opstappen. Bij de Long John werd tussen het balhoofd en het stuur een ruimte van circa 80 centimeter tot een meter lengte gehouden, waardoor de laadvloer erg laag kon worden. Met name voor zwaardere goederen zoals vaten en kisten was dit type in gebruik.

[font=Arial","sans-serif]De transportfiets wordt zoals gezegd steeds populairder, met name voorde boodschappen. De moderne transportfiets is wat kleiner en lichter dan de oudere modellen. Ze zijn tevens vaak uitgevoerd met versnellingsnaaf.
[font=Arial","sans-serif]In de grote steden worden voor boodschappen ook lichtere semi-transportfietsen veel gebruikt. Er bestaan veel versies, maar veel voorkomend is een stevige stadsfiets met dubbele framebuis en een grote voordrager. http://www.fietspunt-online.nl levert degelijke en tevens trendy transportfietsen van verschillende merken.

[font=Arial","sans-serif][size=3][font=Times New Roman] [/size]


Reacties op dit artikel